Jaana Jurvanen 24.8.2014
Kaikkein pyhin - avoinna sinulle!
Ilmestysmajaa eli pyhäkkötelttaa käsitellään laajasti Raamatussa. Se rakennettiin, jotta Jumala voisi olla yhteydessä kansaansa.
2 Mooseksen kirjan luvun 29 jakeet 45–46 sanoo:
"Minä asun israelilaisten keskellä ja olen heidän Jumalansa, ja he tietävät, että
minä olen Herra heidän Jumalansa, joka toin heidät pois Egyptistä asuakseni heidän keskellään. Minä olen Herra, heidän Jumalansa."
Satoja
vuosia ilmestysmaja oli paikka, jonne Jumalan kansa kokoontui palvoman Häntä. Telttamaja toimi temppelinä erämaavaelluksen aikana.
2 Mooseksen kirjassa
kerrotaan kuinka Jumala antoi tarkat ohjeet pyhäkköteltan rakentamiseen. 2 Mooseksen kirja luvun 25 jakeet 8-9 kertoo näin:
"Tehtäköön minulle
pyhäkkö, niin minä asun teidän keskellänne. Tehkää telttamaja ja kaikki sen varusteet tarkoin sen mallin mukaan, jonka minä sinulle näytän."
Ilmestysmaja sijoitettiin keskelle pihaa, joka aidattiin ympäriinsä. Ainut sisäänpääsy oli itäpäädyssä. Kun israelilainen astui sisään, hän uhrasi uhrinsa pihan polttouhrialttarilla. Tämä
alttari oli päällystetty pronssilla, ja se oli liikuteltava kuten kaikki muutkin ilmestysmajan esineet. Pronssiallas, jossa pappien piti peseytyä, sijaitsi myös esipihalla. Pronssilla kalustettu esipiha kuvaa synnin tuomiota. Tuli kulutti
ja koetteli siellä uhratut uhrit.
Esipihan länsipuolella sijaitsi ilmestysmaja, se jakaantui kahteen osaan: pyhäksi ja kaikkeinpyhimmäksi. Vain papit pääsivät
sinne sisälle. Esiripun takana oli kaikkeinpyhin, jonne vain ylimmäinen pappi sai mennä ja hänkin ainoastaan yhtenä päivänä vuodessa - suurena sovituspäivänä, jolloin synnit peitettiin.
Kaikkein pyhimmässä säilytettiin israelilaisten pyhintä esinettä, liitonarkkua. Sinne oli sijoitettu kivitaulut, joille kymmenen käskyä oli kirjoitettu. Liitonarkku
oli päällystetty sisältä ja ulkoa kullalla. Arkun kantta kutsuttiin armoistuimeksi. Se oli paikka, jossa Jumala ja ihminen kohtasivat.
Ilmestysmajan rakenne
ja sisustus kuvaa meille Kristusta ja Hänen työnsä eri puolia. imerkiksi seuraavia asioita:
Polttouhrialttari kuvaa Kristuksen ristiä ja sovitustyötä. Pronssiallas
puhdistusta ja syntien anteeksisaamista. Uhrileipäpöytä yhteyttä Jeesukseen, elämän leivän, kanssa. Lampunjalka Kristus, maailman valo. Suitsutusalttari ylistystä ja rukousta. Liitonarkku, Jumala
asuu kansansa keskellä.Armoistuin, Armo annettu vuodatetun veren tähden.
Siellä papit uhrasivat uhreja ja toimittivat kansan syntien sovituksen. Jumalalle uhraaminen
oli vanha ja vakiintunut käytäntö. Uhreja oli viisi ja jokainen kuvaa jotakin puolta lunastajastamme Kristuksesta. Poltto-, ruoka- ja yhteysuhri olivat vapaehtoisia uhreja ja kuvastavat Kristuksen persoonaa, luonnetta ja kuuliaisuutta. Synti-
ja vikauhri olivat pakolliset uhrit ja kuvastavat Kristuksen ristinkuolemaa, johon Hän alistui meidän syntiemme tähden.
Kymmenen käskyä eli moraalilaki,
osoittaa miten ihmisen on elettävä, jotta Jumala hyväksyisi hänet. Se osoittaa ihmisen syntisyyden, eikä yksikään ihminen kykene noudattamaan sitä. Uusi Testamentti opettaa meille, että laki osoittaa:
Jumalan pyhyyden, Ihmisen syntisyyden, Ihmisen tarpeen saada vanhurskaus
Roomalaiskirjeen luvun 3 jae
20 kertoo meille:
"Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tunteman
mitä synti on."
Vanhan Testamentin aikana Jumala vaati ihmisiä uhraamaan uhreja, ne peittivät ihmisten synnin ja kykenemättömyyden noudattaa lakia. Laki
oli ehdoton, se ei huomioinut ihmisen heikkoutta. Vain Jeesus Kristus ihmiseksi tulleena on kyennyt pitämään lain täydellisesti. Kristus ei vain noudattanut koko lakia, vaan myös kärsi rikotun lain rangaistuksen kokonaan. Rangaistuksena
oli kuolema. Hän kuoli, jotta me voisimme elää. Hän oli täydellinen uhri.
Jumala tekee sinusta ja minusta otollisia hänelle Kristuksen uhrin
perusteella ja sen tähden että uskomme häneen.
Profeetta Jesaja antoi useita ennustuksia tulevasta Messiaasta. Esimerkiksi
luku 7 jae 14 sanoo "Sen tähden Herra antaa itse teille merkin, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimeksi Immanuel (Jumala on meidän kanssamme)"
luku 9 jae 1 sanoo "Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa kirkkaus." Niin ihana Raamatun kohta. Meille jotka synnin tuomion alla olemme, loistaa
kirkkaus!!!
"Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan poikansa, jottei yksikään joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen
elämän. Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitseman, vaan pelastaman sen."
Kristus tuli täyttämään lain. Matteuksen evankeliumin
luvussa 5 jakeessa 17 Jeesus sanoo itsestään: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoaman. En minä ole tullut kumoamaan van toteuttamaan."
Luukas kertoo Jeesuksen kuolemasta näin: "Oli jo kuudes tunti. Silloin, keskipäivällä, aurinko pimeni. Pimeys tuli koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. Temppelin väliverho repesi keskeltä
kahtia ja Jeesus huusi kovalla äänellä, Isä sinun käsiisi minä uskon henkeni, tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran."
Temppelin
väliverho repesi ylhäältä alas asti. Pääsy kaikkeinpyhimpään aukesi sinulle ja minulle. Enää meidän ei tarvitse odottaa viikkoja tai kuukausia, että syntimme sovitettaisiin ja peitettäisiin.
Ilman tämän asian ymmärtämistä en minäkään kykenisi tässä, teiden edessänne seisomaan. Synti ja elämän haasteet saivat minut
lähes luopumaan Jumalasta, kunnes ymmärsin sen, että Kristus on aina lähellä minua, voin kaikissa asioissa kääntyä Hänen puoleensa milloin vain ja jos en löydä sanoja Hän onneksi näkee ja kuulee
ajatuksetkin.
Synti haavoittaa sisintämme ja saa paljon tuhoa aikaan sisimmässämme ja elämässämme jos emme uskalla kääntyä ja
juosta Mestarimme ristin juureen. Häpeä saa meidät helposti eristäytymään, kulkemaan katse maahan luotuna. Ajatteleman itsestämme, että emme enää kelpaa. Mutta onneksi Jeesuksen ristintyö on voittanut
myös häpeän, saamme nostaa katseemme itsestämme Häneen, uskomme alkajaan ja jättää syntimme ristin juureen ja saada sieltä täydellisen puhdistuksen sisimpäämme. Ajan kanssa tämä kantaa meissä
niitä hyviä hedelmiä.
Millä mielellä sinä olet tänään tänne tullut? Onko sisimpäsi raskas, painaako synti, häpeä
tai muut elämän haasteet sinua alas? Vai onko sinulla varmuus siitä, että sinäkin kelpaat ja riität, yksin Jumalan rakkauden ja Kristuksen ristintyön tähden. Saat rohkeasti käydä sisään kaikkein pyhimpään
joka päivä, aina uudestaan ja uudestaan.
Heprealaiskirjeen luku 4 jakeet 14–16 sanoo näin:
"Koska meillä on siis suuri ylipappi, joka on kulkenut läpi taivaiden, Jeesus, Jumalan Poika, pysykäämme tässä tunnuksessa. Meidän ylipappimmehan jos kukaan kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme, sillä
häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan, hän vain ei langennut syntiin. Astukaamme sen tähden rohkeasti armon valtaistuimen eteen, jotta saisimme armoa ja laupeutta, löytäisimme avun silloin kun
sitä tarvitsemme."
Aamen